Rivella aneb nápoj ze syrovátky


Rivella je mimo Švýcarsko takřka neznámý nápoj, srdce a chuťové pohárky Švýcarů si však podmaňuje již desítky let. Značku Rivella vytvořil v roce 1952 švýcarský podnikatel Robert Barth. Inspirován svou vášní pro zdraví a wellness se Barth snažil vyvinout nápoj, který by byl chutný a zároveň měl pozitivní zdravotní přínos. Po letech výzkumu a experimentování zjistil, že mléčnou syrovátku, vedlejší produkt při výrobě sýrů, lze přeměnit na osvěžující pití. Tak se zrodila Rivella.

Právě mléčná syrovátka odlišuje Rivellu od ostatních nealkoholických nápojů. Syrovátka je tekutina bohatá na živiny, obsahuje bílkoviny, vitaminy a minerály a je tak zdravější alternativou tradičních limonád. Obsah mléčné syrovátky je až 35 %.

Rivella aneb nápoj ze syrovátky
Rivella je k dispozici v několika příchutích. Originální Rivella Red se vyznačuje ovocnou, lehce trpkou chutí. Rivella Blue je naproti tomu verze bez cukru. Mezi další příchutě patří Rivella Green Tea, vyrobená z extraktu zeleného čaje. Rivella Refresh je pak perlivá varianta nápoje. V roce 2021 byly na trh uvedeny ještě příchutě grapefruit a švýcarská máta.

Rivella je ve Švýcarsku více než jen nápoj, je to symbol národní hrdosti a identity. Nápoj je často spojován se švýcarskými hodnotami, jako jsou kvalita, inovace a udržitelnost. Závazek společnosti Rivella používat místní suroviny a ekologické obaly odráží švýcarskou odpovědnost k životnímu prostředí. Ostatně i v obchodech naleznete takřka u všech potravin známku, jakou uhlíkovou stopu výrobek zanechává, velká část zboží je bio. Rivella navíc sponzoruje řadu švýcarských sportovních týmů a událostí, čímž dále upevňuje své místo v národní kultuře.

Já jsem Rivellu ochutnal v neslazené verzi, půllitrová láhev vyšla na 1,60 CHF, tj. cca 38 Kč. A jak mi Rivella chutná? Přiznám se, že jsem ji rád ochutnal, ale pravidelným konzumentem tohoto švýcarského národního nealkoholického nápoje se zřejmě nestanu.